حدیث

مقاله

تحقق غیرت در نهضت عاشورا

صفتی که امروزه تا حدودی مظلوم واقع شده است، صفتی که سلامتی روحی و جسمی ناموس را به همراه دارد، همان صفتی که امروزه با تبلیغات وسیع ماهوارها منزوی شده است، آن صفت همان غیرت است، غیرتی که در لغت به معنای آن است که سرشت و طبیعت انسان از مشارکت غیر در امر مورد علاقه‌اش نفرت داشته باشد.[1] و در اصطلاح به معنای آن است که کسی نسبت به ناموس خود همسر یا فرد مورد علاقه‌اش به حدی اهتمام ورزد که به دیگری اجازه و تعرض به حریم خویش ندهد، این فضیلت اخلاقی در نهضت عاشورا که سخت‌ترین جای دفاع از ناموس است به خوبی تحقق پیدا کرد.

تحقق غیرت در نهضت عاشورا
دنیای امروز تحت تاثیر تبلیغات ماهواره به سمتی حرکت می‌کند که فضیلتی به نام غیرت روز به روز کم رنگ‌تر می‌شود، به طوری که پدر از بی‌حجابی دخترش و این که زیبایی‌های او در معرض دید دیگران قرار دارد ناراحت نمی‌شود برادر از نوع حجاب خواهرش انتقادی ندارد، در حالی که به مسلمانی خود نیز اعتراف می‌کنند و حتی ادعای دوستی خداوند سبحان را دارند، اما در غیرت کم رنگ شده و بعضی‌ها کلا فراموش کرده‌اند و نمی‌دانند که خداوند افراد غیرت‌مند را دوست دارد، رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرماید:
«خداوند غيرتمند است و مرد غيرتمند را دوست دارد». [2]

خیلی از کسانی که ادعای مسلمانی دارند به جای الگو قرار دادن زندگی پیامبر خدا و فرزندان معصومش، گوش‌شان را به صورت رایگان در اختیار ماهوارها قرار داده و عملا بندگی آنان را می‌کنند که نتیجه آن، این است که زنان و دخترانشان با موهایی خارج از روسری و بدن‌هایی بدون چادر در کوچه و خیابان ظاهر می‌شوند، اگر این افراد واقعا مسلمان بودند و درعمل پیرو اهل بیت بودند رفتار آنان را الگوی خود قرار می‌دادند باید همچون حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) حجاب را رعایت می‌کردند، يحيی مازنی كه از علمای بزرگ و راويان حديث است، می‌گويد:
«مدت‌ها در مدينه در همسايگی حضرت علی (عليه‌السّلام) در يك محله زندگی می‌كردیم، منزل من در كنار منزلی بود كه حضرت زينب (عيلها‌السّلام) در آنجا سكونت داشت، حتی يك دفعه هم، كسى حضرت زينب را نديد و صدای او را نشنيد، او هرگاه می‌خواست به زيارت جدّ بزرگوارش برود، در دل شب می‌رفت؛ در حالی كه پدرش علی (عليه‌السّلام) در پيش و برادرانش حسن و حسين (عليهماالسلام) در اطراف او بودند، وقتی هم به نزديك قبر شريف رسول الله (صلّی‌الله‌عليه‌واله) می‌رسيدند، اميرالمؤمنين (عليه‌السّلام) شمع‌های روشن اطراف قبر را خاموش می‌كرد، شبی امام حسن (عليه‌السّلام) علت اين كار را سؤال كرد، حضرت فرمود: از آن می‌ترسم كه كسی در روشنی خواهرت را ببيند».[3]

امروزه افکار بشر در فضای غبار آلودی که رسانه‌های غربی ایجاد کرده و برخی از افراد به ظاهر مسلمان و یا مسلمانان جاهل آن را تشدید می‌کنند باعث شده است که جای ارزش‌ها تغییر کند و بی‌حجابی نوعی شخصیت و روشن فکری تلقی شود و با حجابی، عقب افتادگی و ... در حالی که همه این تفکرات غلط به خاطر واژگون شدن افکار در پرتو بی‌غیرتی زنان و مردان می‌باشد، امام علی (علیه‌السلام) می‌فرماید:
«كسی كه غيرت ندارد قلبش واژگون و سياه است». [4]

جوانان بنی هاشم غیرتمندان روزگار خویش بودند و برای عترت پیامبر حرمتی فوق العاده قائل بودند، آنان در طول سفر تا به کربلا، پیوسته از حریم سید الشهدا و زنان و دخترانش محافظت می‌کردند و گرداگرد آنان می‌چرخیدند و شب‌ها را تا صبح به نگهبانی از آنان می‌پرداختند و حتی برای روزهای مصیبت نیز تذکرات لازم را بیان می‌کردند، سیدالشهدا در روز عاشورا خانواده و دختران و خواهر خود را توصیه کرد که پس از شهادتش، گریبان ندرند و چهره مخراشند و آه و زاری و واویلا سر ندهند و پیش دشمنان صدایشان را به گریه بلند نکنند، در واپسین لحظات هم که مجروح بر زمین افتاده بود، وقتی شنید که گروهی از سپاه دشمن قصد حمله به خیمه‌ها و تعرض به زنان و کودکان دارند، بر سرشان فریاد کشید و فرمود:
«ای پیروان آل ابوسفیان، اگر دین ندارید و از معاد نمی‌ترسید، پس در دنیایتان آزاده باشید و اگر عربید، به اصل و تبار خویش برگردید...من و شما در جنگ هستيم، زنان گناهی ندارند؛ پس تا جان در بدن دارم سركشان متجاوزان و نادان گروه خود را از حرم من بازداريد». [5]

امید است همه زنان و مردان مسلمان و به خصوص شیعیان که حاضرند زندگی خود را فدای سید و سالار شهیدان و برادر با وفایش ابوالفضل العباس بکنند از غیرت حسینی درس گرفته و نسبت به نوامیس خود حساس باشند و با زبان خوش و اخلاقی حسنه افراد جاهلی را که بر اساس تبلیغات مسموم دشمنان، چادر از سر برداشته‌اند و ناخواسته در جهت اهداف آنان حرکت می‌کنند، را آگاه کنند و بدین وسیله عشق خود را در عمل نیز به منصه ظهور بگذارند.

....................................
پی نوشت‌ها:
[1]. فخر الدين، طريحى، مجمع البحرین، چاپ سوم، انتشارات كتابفروشى مرتضوی، تهران، 137ش، واژه غیر.
[2]. «إنّ اللَّه تعالى غيور يحبّ الغيور» پاینده، ابوالقاسم، نهج الفصاحة، چاپ چهارم، انتشارات دنياى دانش، تهران، 1382ش، ص، 298.
[3]. «يحيي المازِني قال: كنتُ في جَوارِ امير المؤمنين عليه السلام في المدينة مدةً مديدة و بالقُربِمِن البيت الذي تَسْكُنُه زَينبُ اِبنَتُه فلا وَاللهِ ما رأيتُ لَها شخصاً و لا سَمِعْتُ لَها صوتاً وكانَت اِذا اَرادَتِ الخُروجَ لِزيارة جَدِّها رسولِ الله قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم تَخْرجُ ليلاً و الحسنُ عليه السلام عَن يَمينها و الحسينُ عليه السلام عن شِمالِها و اميرُالمؤمنين (عليه‌السلام) اَمامُها، فاذا قَرِبَتْ مِنَ القبر الشريف سَبَقها اميرالمؤمنين عليه السلام فَاَخْمَدَ القَناديلَ، فَسَألَهُ الحسنُ مَرّةً عَن ذلك فقالَ عليه السلام: اَخْشي اَن ينْظُرُ اَحدٌ الي شخصِ اُختِكَ زينبّ» علامه نقدی، شیخ جعفر، زینب کبری، مترجم: عمار زاده، حسین، چاپ دوم، انتشارات سعدی، تهران، 1410ق، ص 28.
[4]. «مَن لايَغار فانّه منكوس القَلب» شيخ طبرسی، فضل بن حسن حفيد، مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، چاپ دوم، انتشارات حيدريه، نجف، 1385ق، ص 237.
[5]. «ان لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا احرارا فی دنیا کم...فامنعوا عتاتکم عن التعرض لحرمی ما دمت حیا» مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، چاپ گوناگون، انتشارات اسلاميه، تهران، ج 45، ص 51.
منبع: ولایت نت

  • دیدگاه‌ها

0 دیدگاه‌ها

Top