حدیث

مقاله

حکم ازدواج سفید چیست؟

همانطور که بسیار شنیده ایم یکی از سنت های موکد پیامبر ازدواج است.
« قَالَ رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم: النِّكَاحُ سُنَّتِي فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي»[۱]
در روایت دیگری وجود نازنین حضرتش فرموده:«اتَّخِذُوا الْأَهْلَ فَإِنَّهُ أَرْزَقُ لَكُمْ. ازدواج کنید که مایه افزایش روزی شماست»[۲]
 از خداوند مسئلت میکنیم ایمانی به ما عطاء کند تا این روایات را باور کنیم و به کلام رسول الله اعتقاد داشته باشیم.
 این سنت وروش آنقدر مهم ونزد خدای متعال محبوب هست که رسول گرامی اسلام فرمود:« مَا بُنِيَ بِنَاءٌ فِي الْإِسْلَامِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنَ التَّزْوِيجِ. هیچ بنایی در اسلام محبوب تر از ازدواج بناء نشد»[۳]

اما متاسفانه برخی مسلمین از بیراه رفته و تن به گناه داده اند. یکی از این موارد معصیت که ظاهری فریبنده دارد مساله ازدواج سفید است، یعنی طرفین با صرف علاقه و بدون خواندن صیغه، بین خود علقه (پیوند) ایجاد میکنند و صرف رابطه قلبی را کافی میدانند.
اما در این باره بهتر است نظر مراجع را جویا شویم.
درضمن استفتایی ازآیت الله مکارم حکم مسئله روشن میشود.

حکم شرعی ازدواج موسوم به سفید

سوال: عده ای از دختران و پسران نامحرم با اعتقاد به اینکه رضایت قلبی جهت ازدواج دائم یا موقت کافی است و نیازی به خطبه عقد نمی باشد اقدام به زندگی مشترک در کنار هم و برقراری روابط زن و شوهری بدون عقد شرعی می نمایند؛ لطفا نظر مبارکتان را در مورد این کار که در اصطلاح برخی به ازدواج سفید نام گرفته است در سوالات ذیل مرقوم فرمایید؛ با تشکر و احترام.
۱- آیا صرف رضایت دختر و پسر نامحرم برای زندگی در کنار هم به معنای محرمیت بوده و کفایت از صیغه عقد دائم و یا موقت می کند؟
 ۲- آیا ازدواج دختر باکره بدون اذن ولی او صحیح است؟ و مراد از دختر باکره چیست؟
۳- در صورتی که دختر و پسری قبلا با جهل به لزوم خواندن عقد ازدواج و بدون اطلاع پدر دختر رابطه جنسی داشته اند برای حفظ آبرو می توانند بدون اطلاع پدر دختر در حال حاضر خودشان عقد شرعی بخوانند؟

جواب:
۱- بدون شک رضایت قلبی کافی نیست و چنین ارتباطی، ارتباط نامشروع است و به عقیده ما نام ازدواج بر آن صحیح نیست خواه سفید باشد یا سیاه.
۲- ازدواج دختر باکره (موقت يا دائم) بدون کسب اجازه ولي دختر جايز نبوده و ازدواج باطل است و منظور از باکره دختري است که قبلا با اجازه ولی شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، يا نه.
۳- در فرض سوال عقد بدون اذن ولی دختر، صحیح نیست.[۴]

ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
پی نوشت

[۱] بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏۱۰۰ / ۲۲۰ / باب ۱ كراهة العزوبة و الحث على التزويج .....  ص : ۲۱۶

[۲] الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏۵ / ۳۲۹ / باب كراهة العزبة .....  ص :  ۳۲۸

[۳] من لا يحضره الفقيه / ج‏۳ / ۳۸۳ / باب فضل التزويج .....  ص : ۳۸۲

[۴]سایت آیت الله مکارم http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=250304

  • دیدگاه‌ها

0 دیدگاه‌ها

Top